PODROZJAZDNICA TYP IB (PRKIB)
Specjalnym rodzajem podkładu kolejowego jest podrozjazdnica – podkład dłuższy od zwykłego, ułożony pod rozjazdem. W celu wydłużenia pracy podrozjazdnic w torze, poddaje się je chemicznej impregnacji. Ma to na celu zabezpieczyć przed działaniem wilgoci (wody), procesami gnilnymi, dzianiem owadów. Najpopularniejszym środkiem impregnacyjnym jest kerozyt. Taki zabieg wydłuża żywotność podkładu do 25 lat.
Wymagania:
Materiał – drewno sosnowe wielowymiarowe pozyskiwane w okresie zimowym tj. od października do kwietnia.
Impregnacja:
– impregnacja w autoklawie
– metoda ciśnieniowo – próżniowa BETHELLA
– wilgotność podkładów drewnianych przed impregnacją < 25 %.
– czas trwania impregnacji: 8 godzin
– podciśnienie 0,05 – 0,08 MPa
– ciśnienie impregnacji: 0,9 – 1,0 MPa
– temperatura: 80 oC
– zawartość benzopirenu < 0,005%
– nasycenie drewna olejem: 120-140 l/m3