PODKŁAD KOLEJOWY TYP IB (PKIB)
Podkłady kolejowe to belki poprzeczne do biegu toru, na których za pomocą specjalnych przytwierdzeń mocuje się szyny. W celu wydłużenia pracy podkładu w torze, poddaje się je chemicznej impregnacji. Ma to na celu zabezpieczyć przed działaniem wilgoci (wody), procesami gnilnymi, dzianiem owadów. Najpopularniejszym środkiem impregnacyjnym jest kerozyt. Taki zabieg wydłuża żywotność podkładu do 25 lat.
Wymagania:
Materiał – drewno sosnowe wielowymiarowe pozyskiwane w okresie zimowym tj. od października do kwietnia.
Impregnacja:
- Olej kreozotowy typ EKO B (produkt polski)
– impregnacja w autoklawie
– metoda ciśnieniowo – próżniowa BETHELLA
– wilgotność podkładów drewnianych przed impregnacją < 25 %.
– czas trwania impregnacji: 8 godzin
– podciśnienie 0,05 – 0,08 MPa
– ciśnienie impregnacji: 0,9 – 1,0 MPa
– temperatura: 80 oC
– zawartość benzopirenu < 0,005%
– nasycenie drewna olejem: 120-140 l/m3